assaf@hamashberist.co.il
054-6699308

ההתנצלות של רועי ארד היתה ניסיון לא מוצלח לניהול משבר

"אני רוצה לעדכן את חברותיי וחבריי כי מחר עומד להתפרסם עלי תחקיר של שרון שפורר ב'מקום הכי חם בגיהנום' עם אמירות קשות מאוד על מין עם קטינות בראשית האלפיים, כשהייתי בתחילת שנות העשרים שלי, ויחסים במצב שכרות לאחר מכן" – כך נפתח פוסט ההתנצלות של רועי (צ'יקי) ארד, שהתפרסם ערב חשיפת התחקיר של שרון שפורר.

הפוסט זכה לתגובות רבות, חלקן הגדול אוהדות והוא גם הודהד על ידי עמודי תוכן גדולים. אולם פחות משעה אחרי פרסום הפוסט כתבה מאשה אברבוך: "זו לא התנצלות, זה ניהול משברים". והיא צודקת.

התנצלות בתקופה של שינוי

אנחנו חיים בתקופה מאתגרת, בתקופה של שינוי של כל מה שידענו, בתקופה שבה נורמות משתנות, בתקופה שבה כוח חוזר לאנשים. בתקופה שבה האנשים עושים בו שימוש. לכוח הזה יש עוצמות ומשמעות, הוא יכול להרים אנשים והוא יכול לשתול אותם. חלק יחשוב שהמטרה ראויה, חלק יחשוב שאחרים מגזימים וחלק יחשוב שהקורבנות סבלו יותר וש“אין מקום למחילה”.

זה נכון לכל תחום ולא רק למקרה הזה אבל אנחנו עדיין נמצאים בשלבי למידה. המציאות הזו מייצרת שיימינג ומשברים, לעיתים גם בריונות רשת ולינצ'טרנט כנגד ארגונים, מותגים, עסקים ולפעמים גם מול אדם פרטי – שיכול להיות אדם מן הישוב או מותג מוכר.

הנכונות לשלם מחיר אישי

מה שמביא אותנו לפוסט ההתנצלות של רועי צ'יקי ארד. כמו במקרים שראינו בעבר, ארד בחר להקדים “תרופה” למכה ופרסם את הפוסט לפני התחקיר של שרון שפורר ב“המקום הכי חם בגיהנום”. פרקטיקת החשיפה המוקדמת היא אחד הכלים בארגז הכלים של ניהול משבר. בדרך זו ניתן להשפיע על מיסגור האירוע, הסללת היחס אליו ובמקרים מסויימים אף לבטל את הצורך להעמיק בתחקיר.

ואכן, מי שקורא רק את הפוסט יכול בקלות להביע אהדה על נטילת האחריות*, על החשיפה*, על הרכנת הראש, על קבלת הנורמה ועל הנכונות לשלם מחיר אישי. הכוכבית מגיעה משום שספק אם החשיפה הזו היתה מגיעה ללא התחקיר, שעמד להתפרסם. גם ספק אם השימוש במילה “מקרים” ו“לא זוכר” תואם את מה שפורסם בתחקיר.

במבט ראשון זה טקסט התנצלות מדוייק

ארד שייך לקבוצה שמבינה היטב את הנורמות שהשתנו והוא גם אמן של מילים, מה שמאפשר לו לפצח את הקוד של ניהול משבר ברשת ולפעול כדי לצמצם את הנזקים. ראוי להודות, שהאלמנט השקוף עבורנו הוא קבלת ההחלטות ולא יהיה מופרך להניח שבגזרה זו, מה שנתן את הטון לא היה שמו או עבודתו אלא החשש מהסתבכות פלילית או משפטית – חשש שמשאיר מרחב תמרון מוגבל למילים.

במבט ראשון ניתן היה לחשוב שהוא כתב את טקסט ההתנצלות המדוייק שפורסם בישראל עד כה ועל כן הוא גרף תגובות אוהדות, בעיקר בשל הנכונות לשלם מחיר אישי של הפסקת עבודתו של ארד כעיתונאי. ועדיין, היו בו מספר אלמנטים שנתפשו כבעייתיים, בהם התנצלות על תנאי – למי שחשה נפגעה.

לא בטוח שזו המטרה, אבל למי שלא בקיא בדקויות, הביקורת נגד הטקסט נתפשית ככזו שאף פעם לא תהיה מרוצה ותחושה זו היא מאוד בעייתית, כי היא עלולה לגרוע מהסיפור הבא שיתפרסם – והוא יתפרסם, אין ספק בכך. אבל, לאחר שפורסם התחקיר התברר שהוא מתנגש עם התוכן שהובא בהתנצלות: יש פער בזמנים, יש פער בתיאור המקרים, יש פער במצב הפיכחות, יש טענות על קטינות ולא רק בראשית שנות ה-20.

מה שמחזיר אותנו להגדרה של מאשה: יותר משזו התנצלות של רועי ארד, זה ניהול משבר של רועי ארד.

שיהיה ברור, בחברה שעדיין לומדת ושחלקים נרחבים בה סבורים שאין מחילה, חשיפה כזו היא משבר שדורש ניהול. לחשיפה כזו יש מחיר אדיר על חייו של אדם מבחינה תעסוקתית, כלכלית, חברתית, זוגית ומשפחתית – לגיטימי לחלוטין שהוא ינסה לצמצם אותו.

העניין הוא שככל שניהול המשבר יהיה סינתטי ופחות אותנטי, הוא יהיה פחות יעיל כלפי האדם עצמו, החברה ומי שנפגע ממעשיו. מילים יפות נשמעות טוב, אבל האקס פקטור של תוכן טוב הוא הערך שעומד מאחוריו וכשהקהל שלך הוא גם הקהל שמחזיק נורמות חברתיות מסויימות ומייחס אמינות לגורם שחשף את החריגות שלך מהן, זה כבר לא תרגיל כתיבה זו כבר בעיה.

התמודדות הם הבושה

עוד מילה,

כמו בכל אירוע שיימינג, רועי ארד הוא לא הנושא. הנושא הוא הנורמה שאיפשרה לו לפגוע במתלוננות, נורמה שלפיה צריך להשכיב, לצוד, לעשות ביחד, לא להתייחס, נורמה שלפיה כל מפגש מסמן עניין מיני, נורמה שבה אישה היא מטרה, היא אובייקט.

הנורמה הזו משתנה ומהפכת #Metoo הוכיחה ששיימינג הוא קטליזטור של שינוי. זה נכון שיש לשיימינג הזה מחיר אישי עבור המבוייש, אבל הדרך לשינוי עוברת גם דרך חשיפות מסוג זה, שהתפקיד שלהן הוא לסמן את הנורמה, להרחיב את גבולותיה ואת הקהל שמאמץ אותה וגם, לתת לנשים – למי שנפגעה – סגירה, העצמה, דרך לחטא את הפצע שלהן, ליצור עבורן איזון.

מסיבה זו השיח נעשה ברשת ולא בבתי המשפט או בחדר החקירות – שזה אולי המשבר הכי מדוייק כאן, משבר שמבטא את חוסר האמון במערכת אכיפת החוק ומוצא לה חלופות. אני לא מאחל לאף אחד להיות מבוייש, מניסיון אישי אני מכיר ויודע את התחושה, אבל לבושה יש תפקיד חברתי חשוב ביותר וכל עוד היא תהיה קיימת, נוכל לקיים חברה ולשאוף שהיא תהיה חברה טובה יותר.

לאפשר לאנשים לחיות עם הבושה

תארו לכם מה היה קורה אם הטקסט שרועי ארד היה כותב היה אותנטי יותר, תארו לכם שהוא היה יוצא מוקדם יותר, שהוא היה מנתק את הקשר לתחקיר, שהוא לא היה מתחבא מאחורי שיכרות ושיכחה ושהוא לא היה משלב בו טקסטים ש"נתפשים כנכונים" ומיזמים שאין לו בהם חלק, אלא יוצא ממקום של חרטה אמיתית ולא חשש מן המחר.

במצב כזה היינו צריכים לעמוד כחברה בפני אתגר, שבו מצד אחד יש בנו את תחושת ההתגייסות נגד ההתנהגות המגונה אבל מצד שני, אין יותר עבור מה להיאבק – המאבק הוכרע מראש, המבוייש התבייש וכתב הכניעה כבר נחתם.

בנקודה זו היינו צריכים להתמודד עם השלב הבא של הביוש, עם הבאג במציאות החדשה שבה אנחנו חיים, הבאג הוא שבמישור הפלילי יש לנו פג תוקף לקלון אבל בהיבט הציבורי הקלון הזה נמשך לנצח. כחברה אנחנו צריכים את שביל הביניים, הנתיב שיאפשר לנו מצד אחד לגנות תופעה בלתי מקובלת חברתית וזמן מה לאחר מכן, להושיט את היד ולשלב את מי שסרח, שילם מחיר והתחרט חזרה לחברה.

לנפגע תמיד שמורה הזכות לא לסלוח ולא לשכוח אבל כחברה עלינו לדעת לא רק לבייש אלא גם לאפשר לאנשים לחיות עם הבושה.

נכתב ע"י המשבריסט לגלובס

הזירה הופקרה – תוספת מאוחרת

התוכן לא נמצא – עמוד הפייסבוק והפוסט של רועי ציקי ארד הוסר מפייסבוק

תוספת מאוחרת להתנצלות של רועי ארד. לניהול משבר יש 3 רגלים:

  1. ניהול, כלומר יכולת קבלת החלטות.
  2. התוכן, כלומר בחירת המסרים, יכולות ניסוח והקפדה על תוכן מדוייק שלא יחמיר את המצב.
  3. הזירה, המקום בו מתנהל השיח המשברי.

שלוש הרגליים האלו השתנו והתפתחו בעידן של רשתות חברתיות ולכן הפכו את ניהול משברים ברשתות חברתיות לחור שחור, לתחום שבו יש יותר חוסר מאשר ידע, ואשר הצמיחו את הרלוונטיות של בלוג המשבריסט. אבל, ניהול נכון של משבר לא רואה רק את הכאן ועכשיו אלא קדימה, ומבחינת ניהול משבר, זו אולי הטעות של רועי ציקי ארד.

התגובה של ארד עסקה בכאן, באיך אני מתמודד עם הכתבה שעומדת להתפרסם ובאיך היא תפגע בי. הדבר השני מבחינה משברית שארד עשה מאז הוא להסיר את הפרופיל ואת הנוכחות שלו מהרשת. המשמעות היא שהפוסט שלו, כפוסט, לא קיים יותר ברשת. מה שקיים הוא רק הפרשנויות על הפוסט.

הדבר הנוסף הוא אפס יצירה של תכנים חדשים, שיתאנדקסו בגוגל. מה שמחזק מאוד את התכנים האחרונים שפורסמו. אמירה זו יכולה לעורר ביקורת, כי השאלה היא מה מומלץ: להשכיח את הכל ולייצר תוכן חדש? התשובה לכך היא פשוטה: יש מי שייבחר בתוכן חדש וחליפי ויש מי שייבחר ביצירה ובפרשנות שלו על המידע שכבר פורסם או כפי שנכתב כאן: לבטא את היכולת לחיות עם הבושה.

0 0 votes
Article Rating

אולי יעניין אותך גם

כתבו לי

הרשמה לעדכונים על תגובות
התראה של
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x