השבוע התבשרו לקוחות חברת הביטוח שירביט שיש סיכוי יותר מסביר, שהפרטים הרגישים שלהם נגנבו על ידי קבוצת האקרים. לפי הדיווח, הדרישה משירביט היא כמיליון דולר בביטקוין, אם הכסף לא יועבר בתוך 24 שעות, הסכום יוכפל ולאחריו המידע יימכר למרבה במחיר. על פניו המשבר של שירביט הוא של המותג, בפועל המשבר הוא גם ובעיקר בזירה אחרת.
רק יש משהו אחד שכנראה לא הובן כאן: כמו הבנק, חברת האשראי, קופת החולים וקרן הפנסיה שלכם, חברת הביטוח שלכם צריכה להיות המקום הכי בטוח. שם נמצא המידע הכי יקר, הכי מזיק. הסיבה היא רגישות המידע הזה וקיבוץ הפרטים הנדרשים כדי לוודא את הזהות שלנו, שמכיל הרבה יותר ממספר תעודת זהות – שהפך כאן לרף מינימלי עבור חבר מועדון במכולת שכונתית.
הסיכונים האפשריים במשבר של שירביט
פוטנציאל הסיכון הלאומי:
מידע על אנשי ביטחון ושירות ציבורי זלג לידיים עויינות.
פוטנציאל הסיכון האישי:
לקוחות החברה חשופים למגוון רחב של עוקצים, התחזויות ונזקים שהעולם הדיגיטלי מאפשר כיום.
במישור המשברי:
כלי התקשורת הם אלו שדיווחו על האירוע. כשלוש שעות מאוחר יותר הוציאה שירביט הודעת סמס ראשונית ללקוחות אבל לדברי לקוחות, זה היה עדכון ה-push האחרון, ניסיון לפרטי מידע נוספים נעשה ב-pull והם ביוזמת הלקוח, לא המותג.
נעבור לזהות המזהירים מפני נזק פוטנציאלי, שם נמצא שוב את כלי התקשורת ואת מערך הסייבר הלאומי. לעומתם, חברת שירביט, טוענת שלא נגרם נזק ללקוחות.
אמצעי נוסף להגיע ללקוחות ולנהל איתם שיח הוא המדיה החברתית, שם נגלה שכלי התקשורת ומערך הסייבר הלאומי דיווחו בדפי הפייסבוק שלהם על הפריצה. בשירביט אין שום עדות לאירוע החמור והפוסט האחרון הוא מלפני 4 חודשים – במילים אחרות, המותג בחר בטקטיקה של הכלה והשקטה באירוע בעל פוטנציאל סיכון ללקוחות שלו.

מעבר לתגובה הארוכה לכלי התקשורת, שסיפרה עד כמה המותג מצויין, לפי הדיווחים, סיכום המידע שניתן בפועל ללקוחות בשירות הלקוחות הוא שילוב של “אנחנו לא יודעים”+“אנחנו פועלים עם”+“לא נגרם נזק ללקוחות”. אם תהיתם, הפרסומות הקלילות עם חנוך דאום נמשכות כרגיל.
שירביט ללקוחות: אנחנו לא יודעים
לכאורה, זו בחירה הזוייה, ניהול משברים של פעם, אבל בואו נפרק:
נכון לעכשיו, מסתמן שלא כל הפרטים ידועים וגם אם הם היו ידועים, בשל רגישות הנושא ומעורבותם של הרשויות, לא נכון ואפשר לומר הכל. תוסיפו למשוואה בקשה לשתי תביעות ייצוגיות ונוכל להבין שהאמירה, המסתכמת ב“אנחנו לא יודעים”, אינה רחוקה מהאמת או ממה שניתן לומר.
באירוע כזה לשירביט אין ברירה אלא לשתף פעולה עם הרשויות, אבל הציבור לא מודע לכך ולכן זה מוצג כיתרון. לגבי “לא נגרם נזק”, זה גם סביר, הרי לא בכל פעם ששוכחים לנעול את הבית נכנס פורץ ולא בכל פעם שמשאירים רכב מונע הוא נגנב. אז נכון לעכשיו לא נגרם נזק בפועל, אבל זה לא אומר שלא ייגרם.
על פניו זה מה שמצופה משירביט במשבר הזה
מעבר ללפעול בהתאם להנחיות הרשויות במסגרת ניהול משבר הסייבר, מה מצופה ממותג במקרה כזה?
א. לעדכן ולהיות שקוף ככל שניתן, בהתאם למגבלות.
ב. לא להרגיע אלא להגן, ליזום ולהסביר ללקוחות מהו הסיכון ומה הם צריכים לעשות, כדי לצמצם את הנזק.
ג. לעזור להם באופן אקטיבי לעשות את סעיף ב.
זה לא קורה.
למעשה, אי העשייה כאן עלולה להביא למצב שבו פוטנציאל הנזק יתממש וללקוחות לא יהיו כלים. אגב, נכון שיש בקשה לייצוגית, אבל אם היא מכתיבה את ההתנהלות, דווקא הפעילות האקטיבית היא זו שיש בכוחה להשפיע על סכום הפיצוי, אם הבקשות יתקבלו.
- על כלבלב לבן קטן ופיג'מות ורודות – המופע של תיאטרון הטרור
- מה קורה לחוויית הלקוח בזמן משבר?
- ניהול המשבר של שטראוס עבר לשלב החזרה לשגרה
- מהי "הסערה ברשת" של זארה ומה היא יכולה לעשות?
- האיום המשפטי של דיפלומט על גיא לרר התפוצץ להם בפנים
בואו נפרק את “המצופה”:
מי שמצפה, הוא זה שמבין את החשיבות בשמירת פרטיות, מבין את פוטנציאל הנזק של פריצת סייבר כזו ומי שאימץ נורמות הדורשות ממותגים לעשות אקסטרה מאמץ לשמירה על פרטיות הגולשים והלקוחות. ספויילר: הנורמות האלו עדיין לא עשו “עלייה” ולמעט מספר מנהיגי דעה ויודעי ח“ן הן לא מספיק מבוססות בישראל.
זו הסיבה לכך שלמעט מספר איים בפייסבוק, עיקר השיח בנושא מתנהל בכלי התקשורת ובטוויטר. נתונים שקיבלתי מחברת הניטור מכ“ם אף תומכים בכך. כלומר, בכלי התקשורת יש Public Shaming, בטוויטר יש קצת Online Shaming ומה שיש בפייסבוק הוא בעיקר מהזווית של דיווח וייעוץ.
בפועל, הלקוחות אולי חוששים אבל מגלים קונפורמיות והם כרגע לא במצב של התפרצות ולכן, דווקא תגובה “לפי המצופה” של החברה, עלולה להרים את רף הלחץ ולהוביל לאותו שיימינג ומשבר רשת – כי אין ספק שיש כאן חריגה מהנורמה. השוני הוא שככל הנראה עדיין אין הלימה בין קהל הלקוחות לנורמות הללו.
מה הולך לקרות?
אם תהיה פריצת דרך אל מול החוטפים, ייתכן ובאמת לא ייגרם נזק ללקוחות. אם לא, לאט לאט נשמע על סיפורים שיצופו ברשת ובכלי התקשורת על לקוחות שנעקצו, או שלא מוכנים לבטח אותם או שדמי הביטוח שלהם עלו באופן מפתיע. לאט לאט נבין בדיעבד.
אז איפה ההזדמנות?
עבור שירביט אין הזדמנות. אם הם היו בוחרים להתמודד “לפי המצופה” היתה להם הזדמנות לייצר סטנדרט חדש של אכפתיות, של חדשנות, של משהו שלא תואם את הדימוי שלנו מחברות ביטוח. היה להם יותר קשה, אבל הם היו משיגים יותר.
ההזדמנות היא עבור חברות הביטוח ועבור כל מי שמחזיק פרטים רגישים ונושם לרווחה שזה לא אצלו… לחברות האלו יש זמן להיערך, זמן להבהיר את החשיבות אצל מקבלי ההחלטות ולבנות את תרחיש לניהול משבר דומה בגזרתו.
נכתב ע"י המשבריסט לגלובס