בראיון ל-ynet אמר שר החינוך, רפי פרץ ש"נהיינו מאוד מיומנים, מובילים בעולם בנושא הלמידה המקוונת". השר פרץ הצניע פרט קטן אחד: מי ששילם את מחיר ההתמקצעות הזו – זו שקדמה לאותה מיומנות – הוא ציבור המורים והמורות. עבור חלקם לא היה מדובר בתהליך למידה קל אלא באאוטינג כפוי מול קהל התלמידים שלהם, ולעיתים גם ההורים שלהם.
האאטוינג הזה כלל את הקשיים בהתמודדות עם הוראה מרחוק, תפעול מתודת למידה מקוונת ובשליטה באפליקציה חדשה. בואו נודה שהאפליקציה לא כזו חדשה אבל במקום לנצל את החודש של הסגר ללמידה ולהיערכות, זרקו את המורים למים וציפו מהם לשחות. מעבר לחשיפה של המיומנות החסרה, זו שלא נערכו אליה בעת שהתלמידים היו בביתם, מעבר לחוסר הנוחות היה כאן אלמנט חדש: ההורים היו שם וראו את המורים בשעתם הפחות נוחה.

מורים נחשפים אחרת בלמידה מקוונת
הם ראו מורים שמבקשים מילדיהם שלהם רגע של חסד ושקט כדי ללמד. הם חוו מורים שנאבקים על קשב של תלמידים מאחורי מסך. הם היו עדים למורים שמנסים ללמוד להשתלט על האפליקציה. ואם לא די בכך, בניגוד לשיעור רגיל בכיתה בנוכחות הורים, הפעם יש לשיעור תוצר דיגיטלי – האפשרות לתעד ולהפיץ סרטון.
ואם התוצר הזה לא מתיישב עם הערכים והנורמות של ההורים הם יתעדו אותו, יפיצו אותו ויביעו את דעתם. זה בדיוק כפי שקרה עם הסרטון על יום העצמאות. בסרטון שעסק בסמלי המדינה, הדגל, ההמנון והסמל, התוודעו תלמידי החינוך הממלכתי – הלא דתי – לסמל נוסף: תפילה לשלום המדינה, שההסבר שליווה אותו היה ארוך משמעותית מזה שליווה את ההמנון. הוא גם הוצג על ידי אריה עם כיסוי ראש.
אבל בהשוואה לאריה חסר זהות, מורה חיה ונושמת זה כבר סיפור אחר. וכך מורים שטעו בשליטה באפליקציית למידה מקוונת, נקלעו לרגע מביך עם ילדיהם או בני זוגם, או שכל חטאם היה בלימוד מערכי השיעור שהועברו להם, מצאו את עצמם על המוקד, חשופים לשיימינג מצד הורים וגולשים. אלו מחו על חוסר המקצועיות של מערכת החינוך או התנגדו לנורמות שמונחלות לילדים.
- על כלבלב לבן קטן ופיג'מות ורודות – המופע של תיאטרון הטרור
- מה קורה לחוויית הלקוח בזמן משבר?
- ניהול המשבר של שטראוס עבר לשלב החזרה לשגרה
- מהי "הסערה ברשת" של זארה ומה היא יכולה לעשות?
- האיום המשפטי של דיפלומט על גיא לרר התפוצץ להם בפנים
למה טיגריס הוא משאב טבע?
אחת מהן היתה מורה שהעבירה שיעור מדעים לתלמידי כיתה ה', כפי שפורסם בתוכנית מצד שני עם גיא זהר, בכאן 11. המורה אומנם התבלבלה בין נמר לטיגריס ובהמשך תיקנה את עצמה – אבל לא הטעות הזו יצרה את הבולטות השלילית, את גל השיימינג שהתגבש כנגד המורה. תוכן השיעור, שעסק במשאבי טבע, השווה בין מים לטיגריס וקבע ששניהם משאב טבע. מים זה ברור למה, הטיגריס – כך הוסבר – "בגלל הפרווה".
העובדה הזניחה שמדובר בחיה מוגנת, חיה בסכנת הכחדה, חיה שבכל העולם נשארו ממנה פחות מ-4,000 פרטים, לא היתה תמרור אזהרה מספק עבור מי שבנה את השיעור. המשמעות היא הראשונה שמורה חביבה נשלחה להעביר מסר שיחטוף בוודאות גמורה ביקורת מזועזעת מצד ההורים ופעילי סביבה ושימור הטבע.
החברה הישראלית כל כך מפוצלת וכל כך מפולגת, שלא חסרות בה נורמות שבשמן מבוצע שיימינג. אבל יש מספר נורמות שחריגה מהן גוררת שיימינג חריג בהיקפו, קשה לעיכול ובעל פוטנציאל אסקלציה גבוה מהרגיל. אחת מהן היא התעללות בבעלי חיים. וזה בדיוק מה שקרה למורה, מורה שלא בטוח שהיא זו שכתבה את השיעור, אבל היא היתה שם לספוג את כל האש והעופרת הווירטואליים שהוטחו בה.
מהצד שני, לא התכוונו
באיחור של מספר ימים הבינו בתוכנית מצד שני לאיזה שדה מוקשים הם הכניסו את המורה ופרסמו בדף הפייסבוק שלהם את ההבהרה:
"…לפני כמה ימים העלינו כאן קטע, שבו הראינו שיעור של מערכת החינוך שעסק בחיה טיגריס. אף שהביקורת הייתה מצומצמת וניסתה לעמוד על טעות עקרונית מבלי 'להאשים' את המורה שהופיעה בו, לצערנו תגובות רבות התייחסו בבוטות למורה.
"מבחינתנו, אין ערך בעבודתנו אם הביקורת מופנית בצורה כזאת כלפי מורה שעשתה את עבודתה, ודאי בתקופה כה מורכבת. לכן החלטנו להסיר את הקטע מהעמוד. שומרים על פרופורציות".
יש משהו חמוד ותמים בהבהרה הזו אבל היא מפספסת שלושה דברים:
- ניקוי המצפון לא עוזר "לנקות" תוכן מהרשת. התוכן הזה עלה לפני שהוא הגיע למצד שני והוא יישאר ונשאר שם גם אחרי שהם הסירו אותו.
- אין כאן איבוד פרופורציות, יש כאן שיימינג בעקבות חריגה בוטה של תוכן חינוכי מנורמות שלתפישת רבים צריכות להיות מוסכמות במאה ה-21 ולפיהן חיה בסכנת הכחדה היא לא משאב שצדים כדי ליהנות מהפרווה שלו.
- האחריות כאן היא לא של גיא זהר והמערכת שלו אלא של משרד החינוך, שצייד מורים בתוכן שנוי מחלוקת, מצלמה וקהל, ולא התגייס להגן עליהם כשהם נשאו את המסרים שלו.
דוברות משרד החינוך התמודדה עם השיימינג
ב-23.5.2020 יצויין יום המודעות לשיימינג, לציון יום השנה למותו של אריאל רוניס ז"ל, מנהל לשכת האוכלוסין בתל אביב ששם קץ לחייו בעקבות פוסט שיימינג. הלקח המרכזי שהיה צריך לקחת מהאירוע הטראגי ההוא היא החובה של מעסיקים להגן על העובדים שלהם מפני שיימינג ברשת. 5 שנים אחרי, הגיע הזמן שגם משרד החינוך (ומעסיקים אחרים) ילמדו את השיעור וייקחו אחריות, בין אם במניעה, בין אם במחשבה על משמעות התכנים שמועברים למורים, בין אם בשיטת הלימוד החדשה – שאותה ניתן לתעד בקלות – ובין בהתערבות ישירה שמגבה את המורים ומגינה עליהם במקרים מסוג זה.
עם זאת, אפשר לומר שהיה כאן שינוי במגמה ושאומנם לא כל הצעדים בוצעו אבל משרד החינוך עמד לצידה של המורה. בעקבות השידור בתוכנית מהצד השני משרד החינוך קיבל אחריות לאירוע, שינה את התוכנית הלימודית והסיר את התוכן ממערכת השיעורים.
בנוסף פעלה דוברות משרד החינוך מול התוכנית, באופן שהביא בסופו של דבר לתגובה הנ"ל. דבר חשוב שכן נעשה הוא יצירת קשר עם המורה, מתן הקשבה ושיתופה בסל הפעולות שניתן לבצע – קשר זה מהותי ומשמעותי מאין כמותו בטיפול באירועי שיימינג נגד עובדים. עם זאת, בזירת הרשת, מול הגולשים, היה ניתן לעשות יותר.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה
ביום חמישי האחרון, ה- 7.5.2020 התייחסה תכניתכם, "מהצד השני", לשיעור במדעים לכיתה ה', ששודר במסגרת מערכת השידורים הלאומית. השיעור עסק בנושא של משאבי טבע והשימוש בהם.
השמירה על ערכי הטבע ובעלי החיים מהווים חלק מאבני היסוד של הערכים עליהם מתחנכים תלמידי מערכת החינוך, ולכן ברור כי הצגת השימוש בפרוותן של חיות הייתה מצערת ופסולה מכל וכל!
לנוכח זאת, המשרד מביע התנצלות על התוכן שהוצג, שכאמור אין בו כדי לייצג כלל את סל הערכים שהמערכת מאמינה ומחנכת לאורם. כמו-כן, הסיר המשרד את התוכן ממערכת השידורים והוא אף יחדד את הנושא במסגרת חומרי הלימוד ובהשתלמויות המקצועיות שהוא עורך לעובדי ההוראה.
המשרד לוקח אחריות על התקלה ויתקנה, אך בד בבד, הוא גם מצר עד מאד על השימוש שעשתה התכנית בתמונתה ובשמה של עובדת ההוראה, שכן אלה הובילו להשתלחויות פרועות, קשות ופוגעות בזירת הרשתות החברתיות. ראוי שנדע לנהל שיח מבקר ומכבד, ובטח שלא משתלח ומתלהם, שמוביל בסופו של דבר לפגיעה קשה בכבודם ובמצבם הרגשי של בני אדם. אני פונה בבקשה להציג את תגובתנו וכן לתקן את העוול שנגרם לעובדת ההוראה שבאה בשליחות המערכת ולא במסגרת פרטית ואישית.
נכתב ע"י המשבריסט לגלובס
עדכון: כפי שזה נראה, הסרטונים הוסרו מהרשת