הרשתות החברתיות בעולם, מאמריקה ועד אוסטרליה, סוערות בגלל דיבייט פומבי בין בעל מלון המוס הלבן שבדבלין לבין משפיענית רשת. זה התחיל עם מייל מהיוטיוברית, שפנתה למלון והציעה שת“פ, במסגרתו היא תקבל אירוח זוגי לארבעה ימים והמלון יקבל חשיפה חיובית שתמוען ל-80 אלף העוקבים שלה. איך זה נגמר? משפיענית הרשת נכנסה למשבר.
בעידן השיווק באמצעות משפיעני רשת מדובר, על פניו, בהצעה לגיטימית פחות או יותר, שניתן לדון עליה מבחינת היקף, שווי או כל פרמטר אחר. מנהל המלון דווקא חשב אחרת ופרסם צילומסך של המייל, לאחר שהשחיר את פרטי הוולוגרית, בליווי חוות דעתו על ההצעה, אשר הסתיימה בקביעה הפומבית: “לא!”.

גולשים חדי עין ידעו לעשות 1 ועוד 1 ולגלות, כי מאחורי ההצעה עומדת היוטיוברית אלי דארבי ולדבריה, החשיפה הזו היא קו אדום שנחצה ואף גרם לה לעבור שיימינג, זאת למרות שלתחושתה היא לא עשתה שום דבר רע.
רוצים לנצח? תנו לזה שם
כדי להתמודד עם הנזק, כפי שהיא חשה אותו, בחרה דארבי להעלות וידיאו של 17 דקות (שבינתיים הוסר), שבו היא מספרת על תחושותיה ומגינה על דרך פעולתה. לצד הגנה עצמית זו העלתה דארבי טענה נוספת והיא הגנה על מוסד הבלוגריות, הבנוי על יחסי קח ותן מסוג זה.

בשלב זה, לא ברור אם אכן מדובר ביוזמה שלה אבל בלוגרים ומשפיעני רשת רבים, שעקבו אחר התנהלות בעל המלון, החליטו “ללמד אותו לקח” ולתקוף אותו על שחרג מהנורמות המוסכמות, שנהוגות בעולם השיווק באמצעות משפיעני רשת.
בצד השני של הזירה עומד פול סטנסון, הבעלים של המלון, אשר ראה בפנייה של דרבי ניסיון לקבל לינה בחינם. בהתקפות הבלוגרים עליו הוא ראה תופעה שיצאה משליטה ולכן הוא לא הרפה אלא המשיך להטיל ספק בתופעה הזו ואף העניק לה האשטג: #Bloggergate.
למה משפיענית הרשת נכנסה למשבר?
מבחינת אלי דארבי היא שלחה למלון אימייל דיסקרטי עם הצעה עסקית, כפי שהיא רגילה והמלון אכזב בתגובתו משלוש סיבות: הוא סירב, הוא גרם לחשיפתה והוא הטיל (ואף גרם לרבים) להטיל ספק בפעילות הרשת שלה ובקריירה שהיא בחרה, והספק הזה גדול ממנה, כי הוא נוגע בכל מוסד משפיעני הרשת.
איך זה קרה?
- היעדר תחקיר מקדים: תחקיר לא מספק שגרם לה להציע הצעה לא נכונה לכתובת הלא מתאימה. אם היא היתה מבררת יותר על המלון, היא היתה רואה שמדובר במוסד שיש לו 186 אלף עוקבים בשני עמודי הפייסבוק שלו, 80 אלף בסנאפצ'ט, 32 אלף באינסטגרם ו-12 אלף בטוויטר – כך שלא ברור מהי התועלת שהיא עשויה להביא למלון.
- אי מתן ערך: דארבי לא כימתה את הערך שהיא עשויה לתת בעסקה שהיא יזמה. נפנוף ב-80 אלף עוקבים בלי לספק נתונים אודות אופי הקהל שלה, מידת המעורבות שלו בתכנים שלה, דוגמאות קונקרטיות לשיתופי פעולה דומים – כל אלו משולים להבטחה על הקרח, משום שאף אחד לא מבטיח למלון שהעוקבים שלה תואמים לקהל היעד שלו.
- הצעה חובבנית: דארבי לא ביררה מהו הניסיון שיש למלון, אם בכלל, עם משפיעני רשת והאם הוא מעוניין בשיתוף פעולה מסוג זה. מה שעניין אותה הוא לסגור את הפינה עבורה ולקבל לינה בחינם עבור הנסיעה שלה לדבלין.
- התמימות: משפיען רשת לא יכול לצפות שב-2018, ולמען האמת גם לא ב-2015, אימייל יהיה דבר דיסקרטי. אם בכל מכשיר טלפון יש אופציה של צילומסך, כנראה שהשימוש בו הוא עניין די נפוץ.
- לא עבד, מה עכשיו?: דארבי לא ניהלה את האירוע ועושה רושם שמהרגע שבו העסק השתבש היא נגררה, הגיבה ולא יזמה. בווידיאו המוקפד שהיא העלתה היא היתה עסוקה בלהיפגע, לתת תוקף לטענות במקום לבטל את הביקורת, להתמודד איתן בגבורה או לחילופין להוכיח את ההשפעה שלה ואולי גם למצוא מקום אחר לסיקור.
זו הסיבה למשבר שאליו היא נכנסה
הסיבה שהדיבייט הזה זכה לתפוצה כזו נובעת משתי סיבות: הראשונה היא ההתנגשות בין דור ה-Y, בואכה דור ה-Z לבין דור X קלאסי. דארבי עצמה דיברה על כך, בסרטון שהעלתה ליוטיוב בו כינתה את בעלי המלון זקנים ואף נקבה במספר: “הם זקנים, הם בני 30”.
המפגש הזה היה מפגש של שונות, בין הכלכלה הישנה לבין הכלכלה החדשה, בין עולם התעסוקה הישן לבין עולם התעסוקה החדש, בין זה שדורש תחזוק עסק וצוות עובדים לבין זה שמאפשר לאנשים להתפרנס מכתיבה ברשת.
המפגש הזה הפגיש שתי נורמות שונות שבדרך כלל מתקיימות זו לצד זו ברשת, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם. אבל המקרה הזה גרם להן להתנגש ובקרב הרשת הזה ניצח זה שהגיע אליו מוכן יותר, זה ששכנע את קהל היעד שלו בצדקת דרכו, זה שהיתה לו קהילה נאמנה, זה שהיה לו פחות מה להפסיד. ואכן, במהלך ארבעת ימי הריב המתוקשר הצליח המלון לשכנע ציבור אוהדים גדול בצדקת דרכו ולצבור למעלה מ-160 אלף לייקים, הרבה מעבר ל-80 אלף העוקבים של דארבי הבטיחה לו.
ואולי הדמעות יחזקו את המשפיענית
אגב, לפי הנתונים האלו, הבלוגרית קיבלה חשיפה שוות ערך של 4.5 מיליון אירו אבל כדי למנף אותם היא תצטרך להתגבר על פיגוע הרשת שחשף את דרך פעולתה – לא דבר שהוא בגדר סוד, אבל עדיין חשיפה שגרמה לה לחשוב שהיא חייבת לתת עליו את הדעת. אם היא תוכיח שמספר העוקבים שלה לא נפגע, היא עשויה לגלות שגם אם משפיענית הרשת נכנסה למשבר הדמעות שלה רק מינפו את הקריירה שהיא מתחזקת.
ולדיבייט הזה היה המשך