EN

assaf@hamashberist.co.il
054-6699308

מתי לא להתעלם מפוסט שיימינג?

שליח של רשת המזון ג'פניקה פרסם בפייסבוק פוסט שלילי כנגד המעסיק שלו. מדובר בפוסט שיימינג, שהו האשים השליח את מנהל הסניף שלו, בכך שניכה מהמשכורת שלו סכום של 1,600 ₪. העילה: בעקבות נזק שנגרם לאופנוע השליחויות שבו נהג.

נראה שהשליח לקח את כל המוטיבים מהספר “איך לכתוב נכון שיימינג?”. הוא פותח בגילוי שהנושא מטריד אותו, בתיאור עצמי מדוד ובמסגור עצמי כדוד שנאבק בגוליית. הוא מספר על חוסר הצדק שחווה כעובד, על האהדה שלו למקום עבודתו (שזו נקודה חשובה, כי לא מעט עובדים שמנסים לסגור חשבון עם המעסיק הקודם שלהם בלי לחשוב על המחר ועל המוניטין שלהם, כפי שהוא ייתפש בקרב מעסיקים עתידיים).

דבר חיובי נוסף שהוא עושה, הוא בגילוי הנאות: הוא מספר בפירוט יחסי (ביחס למדיום) על התאונה שעבר ולא מנסה להתעלם ממנה. מכאן הוא מפרט את ההליך שננקט נגדו, שבגינו הוא חוייב בעלות התיקון לאופנוע ללא הסכמתו. הפוסט מסתיים באזהרה לשליחים האחרים שעובדים בג'פניקה ובצילום תלוש השכר, כהוכחה ויזואלית לדבריו.

לפוסט השלילי הזה יש משמעויות

לפוסט שלילי כזה יש פוטנציאל ויראלי ולכן, כפי שקורה לא פעם במקרים מסוג זה הוא אומץ על ידי דפי תוכן גדולים – שחיים על ויראליות מסוג זה – וקודם בערוץ הפצה אינטרסנטי נוסף, מעבר לתפוצה העצמית שלו. במקרה זה, מדובר בדף סטטוסים מצייצים. ולמרות נתוני התפוצה, בג'פניקה בחרו להתעלם מהשיימינג ולא לענות לו.

לכאורה, השיימינג נוגע לעולם מיתוג המעסיק ומתמקד ביחס של ג'פניקה – בעיקר בסניף שבמתחם G בראשון לציון – לעובדיה ובעיקר לשליחיה. מבט על החברה הישראלית כיום, יעיד שיחסי עבודה הם לא הנורמה הראשונה שבגינה לקוחות נוטים להחרים עסקים, גם לא השנייה וספק אם היא השלישית – כך שמבחינה זו, הבחירה של המותג להתעלם ממנו אינה טעות.

ההתעלמות מהפוסט השלילי הוכיחה את עצמה

בניגוד למקרים דומים, אין לפוסט הזה שום איזכור בדף של ג'פניקה. ההסבר לכך יכול להיות משום שהגולשים הסתפקו בתיוג הדף ולא פנו אליו אקטיבית וכתבו בו, וישנה גם אפשרות שהדף מחק כל קישור ואיזכור של האירוע.

ראוי לציין, שהוצאת הכביסה המלוכלכת בתחום יחסי העבודה היא משהו שלא נהוג לעשות ויש להיזהר בו מאוד. הסיבה לכך היא שלמחלוקת בתחום זה יש סיכוי גבוה להגיע למגרש המשפטי ולכן יש להקפיד בלשון התגובה. המשמעות היא שכמעט תמיד אל מול הסיפור החזק של העובד תעלה תגובה חלבית, שאינה מסוגלת לשמש כגיים צ'יינג'ר אמיתי.

לכאורה, גישת ההתעלמות הוכיחה את עצמה, משום שאירוע הרשת הזה עבר חלק ולא זלג לכלי התקשורת. ייתכן שהתיזמון בסוף השבוע ובתקופת החגים פעל כנגד הפוסט ובסופו של דבר האירוע עלה ברשת, נשאר ברשת ולא זכה למינוף בכלי התקשורת. למען הסר ספק, עם כמות עורכי הדין שהתנדבו לייצג פרו בונו את השליח, כדאי לחכות עם אנחת הרווחה, כי הסיכוי שהוא יחזור עם כתבה תביעה מלווה בסיבוב יח“צ בהחלט קיים.

שתיקה כתגובה: "תואם את מדיניות החברה"

ועדיין, מי שלא רואה בזה משבר רשת טועה ולו רק מהסיבה הפשוטה, שמשבר רשת לא נתפש ככזה בגלל אלמנט החשיפה הכמותי אלא בגלל האלמנט האיכותי – המשמעות של השיימינג עבור קהל היעד.

ועם כל הכבוד ללקוחות של ג'פניקה, משום שהנורמות שלנו בתחום יחסי העבודה אינן חזקות אין כאן דבק שיימינג משמעותי ועל כן סביר להניח שכמות האנשים שיגזרו את ”כרטיס המועדון“ שלהם וינקטו בחרם פעיל על המותג היא פחותה מכמות צרכני הפאד תאי שמציינים את ה-1 במאי. מסיבה זו, לא הלקוחות הן החוליה החלשה אלא העובדים של ג'פניקה בהווה ובעתיד, ובעיקר השליחים של הרשת – אותם אלו שניצבים גם הם מול הסיכון שמישהו ינכה להם סכום מסויים מהמשכורת.

העובדים הם החולייה החלשה בכל ארגון כזה, שפרוש בפרישה ארצית ושעוסק בהספקת מזון חם וטרי לבית (או לעבודה של) הלקוח. מותג כזה צריך עובדים כל הזמן ומפרסם כל הזמן שהוא זקוק לעובדים. אבל כשהעובדים שלו רואים את המקרה הזה (והם רואים, כי רבים מהם מתוייגים לפוסט), הם מבינים שבזמן אמת הם לבד. אגב, גם אלו שחשבו לעבוד שם מרגישים בזה.

למה חסרה תגובת הבהרה?

אנשים לא נוטים לעזוב מקום עבודה מהיום למחר אבל התחושה הזו שאין לך גב ושהמעסיק שלך עלול להכניס לך יד לכיס היא בעייתית ואינה תורמת לא למוטיבציה ולא למחוייבות של העובד כלפי המותג, היא לא תורמת לרוח הקרב (המסוכנת לטעמי) של שליחים בדרכם ללקוח ולא לנכונות שלהם לחזור מהר – בטח כשהם חוששים שלטיפים שלהם יש עתיד אחר.

למעשה, גם אם לא זו הכוונה, לשתיקתה של ג'פניקה במקרה זה יש מסר אחד והוא מאוד משמעותי: האירוע שקרה בסניף G בראשון לציון הוא לא יוצא מהכלל, הוא סביר, הוא מקובל וככל הנראה הוא תואם את מדיניות החברה. אם זה לא היה כך, היתה יוצאת תגובת הבהרה. השליחים כבר מבינים את המסר הזה. זוהי גם ההזדמנות של עסקים ומותגים אחרים להציע להם עבודה באותה שכר אבל עם קצת יותר גיבוי.

עדכון: מאז פרסום הטור הוסר הפוסט ונעשתה עבודת הסרה של האיזכורים בפייסבוק. לא מן הנמנע שהדבר נעשה במסגרתת הסדר בין הצדדים ולכן הסרתי את שם השליח מהטור.

0 0 votes
Article Rating
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

אולי יעניין אותך גם

כתבו לי

הרשמה לעדכונים על תגובות
התראה של
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x