האם פוסט הציאניד של אלונה קמחי הוא משבר ניו מדיה?

לדברים שנכתבים מהבטן יש פוטנציאל ויראלי. משהו שהשכל לא יודע לפצח. אין מה לעשות, הרגש יוצר עניין והמעיים שנשפכים על המקלדת (צריך ביטוי שמתאים גם לפוסטים שנכתבים באנדרואידאייפון באופן ספונטני, מהשטח) מדבק ומתחבר לגולשים ולאמוציות שלהם, בטוב או ברע.

קצת מוזר לומר אבל הסופרת אלונה קמחי גילתה (שוב), שלמילים יש השפעה והסטטוס “המופתי” שהיא כתבה הצליח לחרוך את הרשת. בעקבות התגובות קמחי הסירה את הפוסט אבל על צילומי המסך ששורצים בפיד ועל הכתבות השליליות שמסקרות אותו כבר אין לה שליטה (1, 2, 3).

הדבר הראשון שאפשר ללמוד מהפרשה הוא שבמקלדת יש מקש שנקרא PrtSc, והוא יודע להכאיב לאנשים שחושבים שתוכן ברשת הוא דינאמי וניתן למחיקה. תקראו לזה הארד קופי, סטילס או jpeg אבל פונקציית צילום המסך היא התחמושת הראשונה בארסנל של הגולשים.

הפונקציה הזו קיימת גם בכל סמארטפון נורמאלי וברשת יש לה חיים משלה, תשאלו את ציפי לבני, ביבי נתניהו וגם את מנהלי הניו מדיה של אגד, כשהתשובה שלנו ל“אמא של אגד זונה” הצחיקה את הרשת בימים הטובים של סטטוסים מצייצים.

אגד המסע לחינוך הנוער. צילומסך מעמוד סטטוסים מצייצים

זאת לא הפעם הראשונה שדברים שקמחי כותבת זוכים לביקורת חריפה ולגינוי. הפוסט הקודם היה בעקבות כתבה של העיתונאי טוביה טננבאום, שפרסם ספר ובו ציטוטים בעייתיים של פעילי שמאל וזכויות אדם.

“את הטטנבאום הזה צריך להעלות על מוקד. יש לי כמה ידידים בלוד שישמחו לעשות את העבודה השחורה וסאלאמת בחולות של ראשון”. התבטאות נוספת היא השיר “עניין של הרגל”, שכתבה קמחי לבן זוגה יזהר אשדות, אשר מייחס דמוניות לחיילי צה“ל בשטחים. השיר שנכתב בעקבות מפגש שלה עם פעילי שוברים שתיקה וסיור בחברון.

הפוסט של אלונה קמחי

אז האם הסטטוס של אלונה הוא משבר ניו מדיה?

כדי לבחון את הנושא צריך לשאול שתי שאלות:

1. מהי ההשפעה של הסטטוס ושל הביקורת על קמחי?

2. אם הסטטוס היה זוכה לוויראליות, בהתאם לכוונה המקורית של קמחי, האם גם אז היא היתה מסירה אותו?

התשובה לשתי השאלות האלו היא שלילית. אין לביקורת שום השפעה על קמחי, היא לא עומדת לספוג נזק כלכלי בעקבותיו, הדימוי הציבורי שלה לא נפגע ונשאר ללא שינוי בפוזיציה שהיא בחרה לעצמה – סמן שמאלי נגד המדיניות הישראלית בשטחים ופרובוקטורית ברשת, ובקרב החברה המצומצמת שלה, במדינה התל אביבית, היא זוכה לאהדה.

ולגבי השאלה השנייה, היא למדה מבנט והיא לא מתנצלת. גם במקרה זה, ”אנחנו לא הבנו“, ”זה נכתב בלהט היצרים“ ואחותם. בסאבטקסט אם הניאנדרטלים נפגעו, שיילכו לבקש רחמים מביבי.

בקיצור, לא כל שיימינג הוא משבר וגם לא כל רעש ברשת או סערה שזולגים למדיה המסורתית. משבר תקשורתי או משבר ניו מדיה הוא התנהגות שחורגת מהערכים המוצהרים, בין אם אלו ערכים של המותג או בין אם אלו ערכים של החברה. משבר כזה עלול לפגוע בדימוי הציבורי, בערכיות שהלקוח מייחס למותג ולהגיע לפגיעה כלכלית.

דומה שעבור אלונה קמחי, התבטאויות כאלו הן ”עניין של הרגל“ ולכן הן לא משבר.

0 0 vote
Article Rating
, ,
לחשב מסלול מחדש: כשיחסי הציבור פוגשים את הרשת
הרשמה לעדכונים על תגובות
התראה של
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
תפריט
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x