הקמפיין הפרובוקטיבי האחרון של אגאדיר?

השימוש במשבר מדומה כדי ליצור חשיפה ויראלית אינו חדש. לכן, אף אחד לא נפל מהכסא כשהקמפיין של אגאדיר, שעלה ביום שישי לרשת, הפך להיות מטרה לחיצים של מיטב לוחמי ולוחמות המקלדת.

במהלך שלא הפתיע אף אחד, מנהלי הרשת לא חזרו בהם ובתגובותיהם בכלי התקשורת נצמדו לדף המסרים וציינו שוב ושוב את “הטעם העשיר” והמשובח של ההמבורגר. בצעד עוד יותר לא מפתיע מנהלת השיווק של אגאדיר אף רמזה שהכל היה מתוכנן.

זה לא יהיה מופרך להניח שברשת ההמבורגרים עקבו אחר הניסיון של גולדסטאר לפני שהם השיקו את קמפיין תשומת הלב שלהם. הבעיה היא שבניגוד לגולדסטאר, המחזיקה את השוק יחד עם טובורג-קרלסברג, לאגאדיר יש מתחרים רבים וטובים, שצפויים ליהנות גם הם מהקמפיין הזה.

בניגוד לגולדסטאר, שקהל היעד שלהם הוא גברי ושהמחאה הפמיניסטית הלא ברורה רק עצבנה אותו, באגאדיר היו הרבה יותר בוטים ובלי לחשוב יותר מדי פגעו במגזר מרכזי ובעל מודעות חברתית שמרכיב את קהל היעד שלהם (בתל אביב, הרצליה, הוד“ש, חיפה ואונ' בן גוריון), ולכן יש להם יותר מה להפסיד.

נערכו לרעש אבל לא לניהול משבר

עושה רושם שרשת ההמבורגרים הוותיקה נכנסה לקמפיין הזה כשהיא מוכנה ומצויידת בתמונות, סירטונים, אייקונים ומסרים לכלי התקשורת אבל היא לא הגיעה מוכנה לדבר עם הגולשים ולנהל באופן ראוי את המשבר הצפוי.

דומה שאגאדיר הופתעה מהיוזמה לפגיעה בדירוג שלה ולכן הגיבה לאט מדי. אם לא די בכך, סגירת אופציית הדירוג בדף הפייסבוק יצרה תקדים במונחי הרשת הישראלים, כשהוציאה את הגולשים מפייסבוק אל אתרים אחרים, כגון גוגל, רסט, טריפאדווייזר ואחרים. התוצאה היא שבמשך 24 שעות נפגעו מוניטין ונכסי רשת שטופחו במשך שנים. האם זה שווה את המחיר? זו שאלה טובה.

המזימה של אגאדיר גאונית ויצרה חשיפה של 1.5 מיליון גולשים אבל הם שכחו שהם לא פועלים בוואקום. הבעיה הקשה ביותר של הרשת היא האתגר שבו עומדים הארגונים הפמיניסטים ונשים בעלות מודעות חברתית. אחרי המהלך הפרסומי של אגאדיר עוקבים לא מעט מנהלי ניו מדיה ופרסומאים של מותגים אחרים ואם אגאדיר יצליחו בקמפיין הבוטה הזה, הפמיניסטיות יהיו בבעיה.

אם אגאדיר לא יינזקו במרחב הציבורי וגם בכיס המאבק נגד החפצת נשים בפרסומות יחזור כמ צעדים לאחור. המשמעות היא שאם אגאדיר לא יאלצו לחזור בהם, כל אחד יוכל לצאת לאיזה קמפיין שהוא רוצה בידיעה ברורה שכל המחאות הן רעשי רקע, שרק תורמים לחשיפה ויראלית.

ספק אם אגאדיר חשבו שהם יהיו רגע האמת עבור ארגוני הנשים ושהם אלו שיעמידו נשים פמיניסטיות בשעת מבחן ובנקודת אל-חזור. למעשה, זהו הקרב האחרון, הקרב שבו לארגוני הנשים אסור להפסיד, כי הפשרה שתתקבל תהיה המציאות של מחר.

ובינתיים בגזרה של גולדסטאר…

לפני מספר שבועות פורסם פוסט מחאה שקרא להחרים את גולדסטאר מה-1 באוגוסט. אבל אם כבר להחרים, למה לא להתחיל כאן ועכשיו? הטור פה חשדתי של דן מייזליש גרם לי לחפור קצת בנושא. שווה ללחוץ על הקישור ולקרוא את הדברים של מייזליש אבל תמצית החשד היא שאף פוסט מחאה לא מתחיל בסופרלטיבים למוצר אותו הוא קורא להחרים: “נתחיל המובן מאליו – גולדסטאר היא אחלה בירה….”.

הגדולה של פוסט כזה היא בעיקור היוזמה של נעמת והעברתה לידיים אחרות, מארגון שמדבר על ערכים ומיזוגניה לפוסט של גבר שמדבר תכל'ס. יותר מכך, הפוסט מאפשר לציבור למסגר את “החרם” לזמן מדוייק שלאחריו אפשר לחזור לשגרה, משהו כמו “הענשנו אותם מספיק”.

אופציה נוספת היא שגולדסטאר עושה עכשיו ניסוי חי, שבודק עד כמה שווה הרעש ברשת. אם התוצאה תהיה ירידה במכירות הם יידעו שהגיעה השעה להיפרד לשלום מ“תגיד תודה שאתה גבר”. אם לא, הם יידעו שהכל דיבורים ואפשר להמשיך בפרסומות האלו. דבר נוסף שהם יכולים לעשות הוא לעקוב אחר גל המחאה נגד אגאדיר.

 

*** עדכון ***

עד היום אני נתקל בגורמים בתחום שבטוחים שלמרות הכל הקמפיין של אגאדיר הצליח. זה חזר על עצמו גם כשפרסמתי את הטור על הקמפיין של יין בעיר. התשובה שלי פשוטה: אם זה כל כך הצליח, איך הם מסבירים את העובדה שמאז ועד היום (אפריל 2018) אגאדיר לא יזמו עוד קמפיין פרובוקטיבי כזה?

0 0 vote
Article Rating
, , , , , ,
הסרטון שגרם לתנובה להתגעגע לסילקון בחלב
מהו המשבר של סופרפארם?
הרשמה לעדכונים על תגובות
התראה של
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
תפריט
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x